Jordiska i media

Här är kan du läsa en debattartikel, några reportage och intervjuer med mig.

//Sara Pellving begravningsförrättare


Svenska Dagbladet Brännpunkt – debattartikel av Sara Pellving
”Låt inte den avlidne få en biroll”
2012-11-01


P1 Studio Ett – medverkande Sara Pellving
Tema: Borgerlig begravning
2012-11-01


Relation Tema: Kommunikation – reportage med Sara Pellving
”Den avlidne ska stå i centrum – inte Gud”
2014 – 2


P4 Söndagarna med Stina Wollter – intervju med Sara Pellving
2014-05-04


Tara – reportage med Sara Pellving
”Då: Politiskt sakkunnig i Riksdagen Nu: Begravningsentreprenör”
2014 – 4


Tara – reportage med Sara Pellving
”Livet efter döden – vågar du föreställa dig det?”
2014 – 8


UNT – intervju med Sara Pellving
”Personlig ceremoni efterfrågas”
2014-06-10


UNT – intervju med Sara Pellving
”Begravningar alltmer personliga”
2014-06-10


Uppsalatidningen – intervju med Sara Pellving
“Hon får sörjande på rätt kurs” 
fortsättning intervju
2014-09-15


UNT – intervju med Sara Pellving
”Hon försöker förverkliga sina drömmar”
2013-01-26


UNT – intervju med Sara Pellving
”Valfrihet även efter döden”
2012-11-25


Replik 1:
“Den kristna begravningen har ett budskap”
– av Anna-Sophia Bonde, präst

Replik 2:
Kyrkan behöver inte lägga sig helt platt”
– av Karl-Erik Tysk, kyrkoherde

Replik 3:
“Ett krav som äventyrar religionsfriheten”
– av Amanda Florin och Anders Göranzon, präst 

Min debattartikel i Svenska Dagbladet 2012-11-01 ledde till tre repliker samt över 150 svar  och inlägg på Svenska Dagbladets hemsida.

Debatten handlade om hur stor andel religionen resp den dödes livsberättelse har på sin egen begravningsceremoni/-gudstjänst. Att den kristna begravningsgudstjänsten har en funktion som man kanske inte alltid tänker på när man ordnar begravning, t ex att den måste ha fyra böner, överlämnande till Gud och bibelord.

Medan den borgerliga begravningen har möjlighet låta hela begravningsceremonin fokusera helt och hållet på den avlidnes livshistoria.


Annonskampanj

Fackförbundet Unionen trodde på min affärsidé.

Hösten 2012 tog de fram en annons och sponsrade Jordiskas annonskampanj med halvsidor i Stockholm Norrorts tidningar samt Falukuriren.